News
Een op drie aankopen verloopt via internet
Bijna 33 procent van de aankopen van de Nederlandse consument, wordt online gedaan. In 2009 bleef dit percentage nog steken op 23 procent.
De stijging is grotendeels te danken aan het kopen van kleding en schoenen, producten die steeds meer online worden gekocht, in plaats van in de winkel.
Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research, in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Thuiswinkel.org .
Producten als vliegtickets, boeken en dvd’s worden al langer online afgenomen. De afgelopen jaren worden echter ook steeds meer speelgoed, kleding en mobiele telecomproducten online gekocht. In het onderzoek stijgt ook het aantal online aankopen van computer hardware met 18 procent, waarschijnlijk ingezet door de tabletverkoop.
Oriëntatie op een aankoop vindt doorgaans online plaats. Als de oriëntatie niet in de winkel plaatsvond en de aankoop wel, dan komt dit vooral omdat men het product in handen wil kunnen nemen. Wijnand Jongen, directeur van belangenorganisatie Thuiswinkel.org: “Het vertrouwen van consumenten in online winkelen neemt nog altijd toe. Opvallend is dat het onderzoek laat zien dat Nederlanders voor het eerst meer tevreden zijn over internet als oriëntatiekanaal dan over de fysieke winkel als oriëntatiekanaal. Webwinkels slagen er dus steeds meer en beter in drempels weg te nemen bij de consument. Daardoor stijgt het vertrouwen van de consument in online kijken en kopen.”
Werknemer vergooit 19 miljard met ict-onkunde
Volgens het onderzoek Ctrl Alt Delete, dat is uitgevoerd door de Universiteit Twente, daalt de productiviteit van een werknemer met 8 procent door onkunde of technische problemen met computers. ,,Werkgevers en werknemers zijn zich daar echter nauwelijks van bewust. Je kan het niet helemaal voorkomen, maar er valt veel winst te behalen op dit gebied. Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon bijna 5 minuten’’, zegt onderzoeker Alexander van Deursen.
ICT-buddy
Opdrachtgevers voor het onderzoek, de organisaties ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig, adviseren op basis van de uitkomsten om werknemers te trainen in hun vaardigheden en hen daarop ook te toetsen. ,,De mogelijke winst van zo'n training wordt zwaar onderschat’’, aldus Van Deursen. Ook zouden werkgevers de rol van de helpdesk kunnen verbreden. Die houdt zich nu vooral met technische zaken bezig, maar zou ook een ondersteunende rol kunnen krijgen bij het aanleren van vaardigheden. ,,Daarnaast is het een idee om de spontane hulp van collega's formeler te maken. Denk aan een ICT-buddy die als verlengstuk van de helpdesk kan fungeren’’, aldus de onderzoeker.
Onacceptabel
Het gebrek aan vaardigheden is verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent verlies van de werktijd met een computer. Niet goed functionerende systemen leveren een vergelijkbaar verlies op, aldus de onderzoekers. Woensdag namen SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan en Tineke Netelenbos van Digivaardig & Digiveilig het rapport in ontvangst. Netelenbos wil dat werkgevers en werknemers samen in actie komen: ,,Een productiviteitsverlies van 19 miljard euro is onacceptabel.’’